Dashboard | +Follow

belogretakciknerty: cerpen I : menatap matamu.

With the name of Allah

The most Gracious, The most Merciful.

|

You are an island, I just a little boat.

Friday, October 23, 2009

cerpen I : menatap matamu.

''andaikan kau jadi milikiku slalu ku nyanyikan lagu rindu,
andaikan kau dan aku bersatu dunia ini berseri selalu"

berkumandang lagu menatap matamu beralun lembut menusuk ke kalbu fizie seolah2 tahu yg dia sedang merindukan seseorang.Dia mula berangan2kan gadis itu sejak perkenalan yg tidak dsengajakan setahun lalu.Rindu hatinya tika mengenangkan gadis manis itu.''Agaknya,apa yg dibuat Ika sekarang ya?rindukah dia padaku?"bisik hati kecilnya.Tersentap hatinya apabila mendengar ketukan dari pintu biliknya.serta-merta angannya hilang.

''ye ibu''ringkas Fizie menjawab.''Fizie,ada panggilan telefon..katanya dia sahabat lama kamu.Mari turun nak,jawab panggilannya''ibu Fizie memberitahu.Tangkas Fizie membuka pintu biliknya dan bergegas menuruni anak tangga tanpa mengendahkan ibunya yg berdiri dihadapan pintu biliknya.Di dalam hatinya penuh dgn tanda tanya,memikirkan siapakah yg menelefonnya.
''Helo,Fizie ni''bersahaja die menjawab.''Helo,asalamualaikum''salam dihulurkan oleh pemilik suara lembut itu.Ternyata pemiliknya seorang gadis.Pantas salamnya dijawab.''erm..kalau boleh sy tahu,awk ni siapa ya?"''sy..''tersekat suaranya."sebenarnya sy Ika,abang ingat sy lg?''jujur soalan itu di utarakan.Hati Fizie mula berdebar2,terasa ingin menangis mendengar suara yg dirinduinya sejak enam bulan berlalu.Fizie dan Ika tidak lagi berhubungan sejak enam bulan yg lalu kerana masing2 sibuk dengan pelajaran."Ika!''menjerit Fizie kegembiraan."Mana sayang pergi?Kenapa Ika tak pernah telefon abang sejak Ika sambung belajar?Abang telefon pon Ika tak pernah jawab.Ika dah mula lupakan abang ya?"bertalu pertanyaan keluar dari mulut Fizie,ingin saje dia luahkan segala yg terbuku dalam hatinya.''Sorila bang,Ika sibuk.Bukan niat Ika nak lupakan abang,cuma pelajaran Ika.Ika kena tumpukan perhatian."Ika cuba menerangkan kepada Fizie,walhal setiap kata2nya hanya dusta belaka.Ada yg ingin disembunyikan Ika,sebab mengapa dia tidak lagi mahu menghubungi Fizie yg makin lama makin dicintainya"Ika tahu tak,abang rindukan Ika.Ika ni mmg suka buat abang macam ni kan?""Eh,abang ni,mne ade.Ika pon rindukan abang."ringkas Ika membalas,hatinya sayu mendengar suara itu."Ika,kenapa tak telefon handfon abang?"tanya Fizie ingin mengetahui."Owh,no.abang hilang....."jelas Ika.''Abang nnt sy telefon balik,abang sms sy no abang ye.Asalamualaikum"Ika terus mematikan panggilan.Tak sempat Fizie untuk berkata apa,hatinya mula bertanya2 mengapa Ika bertindak sebegitu.Seingatnya Ika jika berborak ada saja yg ingin dikatakan,ceria perwatakannya.Tidak seperti ari ini,padahal dia sungguh gembira bila mendengar suara Ika.


Ika baru saja menamatkan persekolahannya.Dia kini sedang menghabiskan waktu sementara menunggu tawaran dari IPT tempatan.Hari2nya dihabiskan dengan melayari internet.Ika selalu berchatting dengan teman2 barunya melalui Yahoo!Messenger. Ika mmg seorang yg mudah bergaul dan amat peramah orangnya.Ketika inilah,dia dan Fizie berkenalan.Perkenalan secara tidak sengaja ini menimbulkan perasaan senang dihati Ika.Walaupun Fizie 2 tahun tua daripadanya,Ika tetap senang berkomunikasi dengannya.Bagi mereka,umur tidak menjadi penghalang untuk berkawan.Segala cerita mengenai mereka berdua dikongsi bersama,tidak ada yg dirahsiakan termasuklah perasaan mereka.Namun begitu,Ika hanyalah menganggap Fizie seperti abangnya sendiri.Lagipun masih terlalu awal untuk mereka menjalinkan hubungan yg lebih serius.Ketika itu Ika mengetahui bahwa hati Fizie sudah dicuri orang,dia tidak mahu menjadi batu penghalang diantara mereka berdua walaupun Fizie selalu menafikan.Hari demi hari mereka semakin rapat,seolah ada sesuatu diantara mereka.Genap 6 bulan mereka berkenalan,cuti semesta Fizie sudahpun tamat.Ika pula telah terpilih untuk melanjutkan pelajaran di salah satu IPTA dalam kos kejuruteraan kimia.Sejak itulah hubungan mereka mula renggang.Fizie dilupakan buat seketika dan Ika pula sentiasa dalam ingatan Fizie sehinggalah Ika berani untuk menelefon Fizie.

Ika termenung apabila mengingati perkara itu.Ingin ditangisi namun tetap ditabahkan agar tidak mengalir air mata duka itu.Ika cuba mengingati setiap kata Fizie yg tertaip diruang profile gadis ayu yang bertudung itu.Setiap kata Fizie itu cukup untuk meruntuhkan benteng kepercayaannya terhadap Fizie.Cukuplah sekadar membaca baris pertama madah cinta Fizie terhadap gadis bertudung itu mampu membuatkan Ika mengalir air mata,itu juga cukup untuk membuktikan hubungan istimewa terjadi diantara Fizie dan Siti-gadis bertudung itu yg tua setahun darinya.''walaupun hanya sebulan kita berknalan namun hati ini tidak mampu menipu,setiap kata2 yg keluar dari mulut ini jujur semuanya,sy merasakan kasih sayang awk yg makin lama makin sy inginkan..sy btl2 sukakan awk.jangan terus melarikan diri.jangan buat sy terseksa-Hafizie Zulkarnain.'' satu persatu kata-kata itu muncul diruang mindanya,menari2 seolah sedang mentertawakan Ika..menampakkan kebodohannya.Pilunya terhenti,Ika membuka handfonnya.Die menerima pesanan ringkas. ''sayang,ni abang.abang nk jumpa Ika esk..pukul 2 dekat restoren icip-icip,abang tunggu sampai Ika datang."-Fizie. Air matanya deras mengalir,dia tidak tahu sama ada ingin berjumpa dengan lelaki yg selama ini disayangi namun ternyata dalam diam lelaki itu menyakiti.Puas hatinya memujuk namun air matanya tidak berhenti,dia masih teringatkan saat Fizie menyatakan sayang padanya pada pertemuan pertama mereka berdua,di tempat yg sama yakni di Restoren Icip-icip.Ika cukup senang mendengar luahan hati Fizie ketika itu namun tidak pula dia meluahkan segala perasaan yg tersirat dihati.Kini tidak lgi,setelah rahsia itu terbongkar..Ika mula menyepikan diri.Segala hal mengenai Fizie telah dipadam terus dari hidupnya.

Sepasang kemeja hijau berkotak-kotak ala retro dikenakan Fizie bersama sehelai jeans.Haruman Hugo yang disembur Fizie menusuk ke hidung Ika,masih sama seperti haruman yg sering dipakai Fizie setahun yang lalu.Ika melemparkan senyuman manis tika Fizie melambaikan tangganya lantas Ika terus duduk berhadapan lelaki yang telah lama tidak dihubungi itu."Ika makin cantik sekarang,makin matang."puji Fizie.Merah muka Ika mendengar pujian Fizie itu. Suasana tiba-tiba menjadi sepi,anak mata Fizie memandang tepat memanah mata Ika.Ika bagaikan terpaku terdiam tidak mampu mengagahkan diri.''Ika....kenapa Ika tak terus terang je dengan abang?"soal Fizie,memecah kesunyian."terus terang?pasal apa bang?"jawab Ika. Fizie membuka kata,semalam dia memikirkan hal ini..tidurnya juga tidak lena."kenapa Ika selama ni xpernah contact abang,Ika jauhkan diri dari abang,apa salah abang?"ha?apa ni abang,mana ade."laju Ika membalas."kalau begitu,kenapa Ika tak macam selalu,Ika tak sehappy dulu!"tegas Fizie.''Ika tak mampu nak tipu abang,dari mata Ika tu abang boleh agak.,cakaplah apa salah abang"pinta Fizie sambil memegang erat jari jemari halus Ika.Ika tunduk memandang lantai,dia tidak mampu menatap wajah lelaki itu.Perlahan lahan dia menyusun kata,"abang...kenapa selama ni abang tipu Ika?""kenapa abang tak bagitahu Ika yg abang cintakan Siti?"''bukan ke kita pernah berjanji,tiada rahsia antara kita?''Ika melepaskan jarinya dari pegangan Fizie.Fizie tersentap mendengar kata kata yang keluar dari bibir Ika."Dari mana Ika tahu mengenai Siti?''
"Abang,network kan luas..semuanya dhujung jari..haha''ketawa Ika menjelaskannya padahal jauh di sudut hatinya tersimpan perasaan duka yang amat sangat."Jadi Ika marah?Semua tu salah faham je sayang.Abang tertipu dgn kata2 dia,dia tipu abang.Dia dah ada kekasih,abang yg buta,pergi percaya seluruh kata2 die.abang xsangka Ika akan dapat tahu mengenai hal tu.Patutla Ika menjauhkan diri.Abang salah Ika,abang tak patut sembunyikan hal tu dari Ika,maafkan abang''panjang penjelasan Fizie.Dia tidak terfikir langsung kesilapannya menyukai Siti itu akan diketahui Ika.Ternyata Siti bukanlah gadis yang baik,dia hanya tahu mempermainkan perasaan lelaki.Fizie salah satu mangsanya.Ika membisu buat seketika,kemudian menjawab dengan nada yg pilu.''Abang selama ni Ika simpan perasaan ni,Ika nak abang tahu yg Ika cintakan abang.Walaupun Ika marah sangat kat abang sbb tak jujur dgn Ika,Ika nak abang tau selama enam bulan ni..abang selalu ada dalam hati Ika."lantas Ika bangun dan lari meninggalkan Fizie.Fizie cuba mengejar namun Ika berlalu sepantas kilat.

Pintu biliknya dihempas kuat sehingga mengejutkan ibunya yang berada di dapur."buang tebiat ke budak tu?''bebel ibunya sendirian.Fizie terus segera mendapatkan kotak hitam miliknya yang diletakkan di bawah katil bujangnya.Kotak itu dibuka rapi,segala isinya dimuntahkan di atas katil.Fizie mencari2 sekeping kertas berwarna pink,warna kesukaan Ika.Dimuka kertas itulah tercoret puisi indah yang telah dikarang hampir setahun lamanya.''Semua coretan ini untuk Ika,bodohnya aku!kenapa aku tak pernah sedar selama ni Ika cintakan aku?.''bisik hati kecilnya.''Mungkin aku terlalu takut untuk mengetahui kebenarannya,aku takut dikecewakan''pujuk hatinya sendiri.

Malam itu,Fizie memandu kereta myVi hijau miliknya menuju ke rumah Ika,walaupun telah lama tidak mengunjungi keluarga Ika namun ingatannya masih kuat untuk pergi ke rumah gadis yang dicintainya itu.''Aku takkan ulangi kesilapan aku lg,aku mesti dapatkan Ika."tegas dirinya.Setibanya dia di depan pintu pagar rumah Ika,dia terus memberi salam.Sebujur tubuh keluar,membuka pintu..jelas sekali tubuh itu milik Ika.Ika mempamerkan reaksi terperanjat."Abang!apa abang buat kt sini?"tanya Ika yang masih lagi sangsi akan kehadiran lelaki itu.''Abang nak jumpa Ika,Ika tak nak jemput abang masuk ke?''jelas Fizie sambil tersenyum.
"Ermmm,kita bincang kat sini sajalah.''''Abang nak apa sebenarnya?"Ika mula tidak senang.Ika berjalan kearah Fizie dan menarik tangan lelaki itu ke satu sudut yang agak terang dimana terletak sebuah kerusi taman dihadapan rumahnya.Fizie mula membuka bicara setelah punggung dilabuhkan.''Ika,abang nak cakap sesuatu kat Ika"kata Fizie bersahaja.''Cakap jela,Ika dengar"'abang ni xleh tunggu esok ke?kan da malam.''gurau Ika."Memang tak boleh tunggu esok sayang.Hal ni penting"Ika membatukan diri,dia hanya mendengar kata-kata Fizie."Ika,pasal siang tadi.Abang mintak maaf,abang xde niat nk lukakan hati Ika""Ika da lama maafkan abang''jelas Ika.Jari Fizie digengam erat oleh Ika."Abang,abang janganlah disebabkan Ika..abang tinggalkan cinta abang,abang kena kejar cinta abang tu"pinta Ika."Tapi Ika,abang cintakan Ika.Dari dulu lagi,Ika ingat tak masa abang cakap abang sayang kat Ika?Ika diam je,xde respond..abang ingat Ika tak sukakan abang"penuh semangat Fizie meluahkan rasa sayangnya itu pada Ika. Sekeping kad berwarna pink diserahkan kepada Ika.Ika membaca dengan penuh khusyuk,setitik demi setitik air mata Ika jatuh. Ika menangis kegembiraan mendengarkan kata-kata Fizie itu,telah lama dia impikan kata2 itu keluar dari mulut lelaki berhidung mancung itu."Ika sayang kat abang,Ika cinta abang"Fizie mendakap erat tubuh kecil Ika setelah mendengar pengakuan jujur darinya.''Abang janji takkan lukakan Ika,abang akan sayang Ika sampai akhir nyawa abang,abang janji!" Satu kucupan sayang singah di dahi Ika tanda cinta Fizie kepadanya.Ika hanya mampu tersenyum manja dalam pelukan erat lelaki yang bernama Fizie itu.Dilubuk hatinya dipanjatkan syukur kerana akhirnya cinta yg selama ini terpisah bersatu kembali.


"sungguh indahnya hari berlalu
menunggu kasih tambatan hati
ingin rasanya selalu berbagi
bersamanya kala suatu nanti
andainya kau jadi milikku
selalu ku nyanyikan lagu rindu
andaikan kau dan aku bersatu
dunia ini akan berseri selalu
kuingin dirimu dekat dihatiku
berdua kita kan raih bahagia
ku ingin dirimu turut merasa
rasa rindu tuk menatap matamu
bagaikan bintang nun jauh disana
terangi malam yang semakin gelap
jika kau sudi menemaniku
takkan ku lepas walau seditik pun."

-HAFIZIE ZULKARNAIN


No comments:

 

Designed by Cik Nerty Si Jari Conteng | 2013 BelogRetakCikNertyLensaRetak